Thursday, March 17, 2011

Swasta atau Kerajaan untuk Latihan Industri. any suggestion?

http://www.emocutez.com
Hai semua 

sekarang aku tengah blur senanye. aku tengah kusut. *kononnyala.. :)
aku ngah fikirkan sesuatu atau dalam erti kata lain tengah pening dalam membuat keputusan. *tengok ayat tahap skema menandakan tahap keseriusan masalah aku.muahaha. banyak la plak aku duk mengarot kan.hehe

okea..okea. sambung cerita aku. dulu, aku pernah cerita dalam ENTRI INI yang aku da pon dapat tempat untuk Internship. tempat tu kat Kuala Terengganu,


MSET Shipbuilding Corporation Sdn. Bhd 


beberapa hari lepas tu aku dapat lagi satu tempat,


Jabatan Kerja Raya Negeri Terengganu (JKR)

mula-mula seharusnya cakap ALHAMDULILLAH. ade gak rezeki kan sebab ada lagi kawan-kawan yang still tak dapat tempat n ngah pening gak fikir hal nie.

bila da ada tempat untuk intern, ada lagi satu masalah. aku skunk ngah blur untuk pilih tempat mana yang lagi best. dalam dua-dua tempat nie banyak persamaan antaranya :
- location dua tempat nie dekat je, so mana-mana pon pilihan aku still kene duk umah sewa.
- kedua-dua tempat tak menyediakan elaun which is i need pa&ma full support..ngeee

 perbezaan paling ketara
- satu company swasta dan satu lagi badan kerajaan

Kalau pilih Badan Kerajaan kawan-kawan aku cakap senang nak dapat keja bila da graduate nanti sebab kita da ada pengalaman dalam tu. lagipun, benda paling penting bila da graduate adalah kerja. matlamat utama semua fresh graduate. ramai gak cakap bila intern ngan badan kerajaan nie tak banyak keje. banyak goyang kaki sebab tak banyak job. kawan mama plak cakap yang Bengkel Mekanikal JKR kuala Terengganu banyak job. slalu keluar gak lawat site. takde pakai baju kurung duk office cam orang cakap tu.

Kalau pilih swasta banyak pengalaman boleh kutip. banyak benda boleh belajar. husband kawan aku ade keje company nie n dia pon cadangkan aku intern sinie. boleh main ngan mesin besar-besar which my most interest in mechanical. company swasta nie based on Marine. bukan course aku tapi benda yang aku minat. lagipun, masa intern nie la aku nak cedok ilmu banyak-banyak sebab next semester aku akan berhadapan ngan PSM (Projek Sarjana Muda).*ouchh,,nebes yuuu bila nak sebut PSM.hahaha. baru je lepas daftar untuk PSM next sem. tajuk je yang tak pilih lagi.

aku nak tanya korang la. kalau korang jadi aku, mana satu pilihan korang. mesti ramai yang kat luar sana da pernah Intern ataupun sedang Intership kan? bagi la aku cadangan n cerita la pengalaman korang n apa beza dua badan nie..ngeeee

seyes aku blur. da la esok aku da kene wat pengesahan kat fakulti untuk Internship. aku kene gitaw mana satu yang aku nak n kene wat surat kat company yang aku tak nak gie. :)

tolong...tolong...give me some opinion..:) 
gambar nie takde kene mengena pon ngan entri. saja nak gitaw aku berkarok wiken lepas.muahaha
LOVENOTE : mama cakap ikut keselesaan aku n mana tempat yang dekat dan senang nak pergi kerja.

http://www.emocutez.com

18 comments:

miss yunos said...

Salam.
Sis...i think u should go da private...sebb i think kt situ lebih seronok n byk bnda boleh bljar. n nnti nk wat report x boring sangat.

if u pergi gov, ye memg de keje juga...tpi slalunya sbgi pemerhati shja. x byk yg kita boleh buat.coz xde 'lesen' lgi.ye la student kn katekan. semua task adalh tanggungjwb mereka. n 1 more xde elaun.

its all base on my exp, dlu sye prak kt jkr elektrik.

aqmalazmi said...

harap akmalazmi akan menghadapi situasi yg sama hujung tahun ini..aminnnnnn,,

aLya maNip said...

@ miss yunos : waa..akhirnya ada gak pendapat dari org yg praktikal kat govern..hehe

mekaseh dear..really appreciate that..

aLya maNip said...

@ -aqmalazmi- : amiin..ade rezeki ada dik..hehe

Unknown said...

erkk.xdpt nk bagi pendapat.tapi nak menyibuk kat komen bleh x akak?plzzzzzzz.;p

Nazyrah said...

solat istikharah hehehehehe
insha-Allah :)

Unknown said...

kalo aku la aku pergi swasta..bnyk pengalaman keje

AdilaKaman said...

errr..
kerajaan?
as for me,
i'll choose JKR kot.
tapi swasta,
lagi thrill rasanya.
err..
entah.
HAHAHA..

aLya maNip said...

@ Nzyrahun : insyaALLAH :)

aLya maNip said...

@ JIJI YU : rasa2 cam tu gak nie..hehe

aLya maNip said...

@ dylli : disebabkan nak intern, so pilih yg trill kot..hikhik
btw, thanx :)

aLya maNip said...

@ echah mashuri :boleh aje dear..hehehe
untuk echah bole seme :)

mie said...

gue sokong shipbuilding..
sebab tu ada kaitan dengan gue...
eheheeee

Tuan Cimot said...

ooo..yg private tu xdpt elaun ek??dua2 ad benefit nye kot..swasta kot if nak trus keje..skrg kerajaan susah nak masuklah...

wahida said...

dear, believe me, u shud go to private one...
x nak citer pjg lebar, sbb byk benda sensitif kalau komen lebih2 psl gomen ni..
x semestinya u praktikal kat private u x boleh dpt keje kat gomen nnt...kat tmpt akak keje skang(gomen), kami lagi suka hire staff yg pernah keje ngan private sbb mereka semua ni tau bekerja dan berdisiplin...
but, semua terpulang pada u...akak cuma bg pandangan...

aLya maNip said...

@ mie : nanti bolehla kite keje under 1 roof..haha..boleh ke camtu?

aLya maNip said...

@ TiKa LEh : alya tak terus keje..praktikal 10mggu je. lepas tu masuk blaja lagi staun..hehe

aLya maNip said...

@ sys wahida : mekaseh akak..alya pon fikir camtu..hehe
isnn nie baru nak wat pengesahan..