Thursday, April 14, 2011

tips penjagaan kulit sensitif

http://www.emocutez.com

Hai semua

arini kan aku nak share something yang bermanfaat sket. da lama terfikir nak share tapi aku ni agak malas nak menaip something yang camni. yelah, aku pun bukannya expert sangat hal-hal penjagaan kulit ni tapi since aku sendiri bermasalah ngan kulit aku, so tak salah rasanya nak share sedikit ilmu ngan pengalaman sendiri.heeeee

okea, yang aku nak setory nie bukan je penjagaan kulit muka tapi termasuk gak ngan kulit badan. orang-orang yang close ngan aku memang da sedia maklum ngan masalah aku yang "maha gedik" nie. aku nak share nie bukanlah supplement atau bahan-bahan untuk mencantikkan kulit tapi more to medicine sebab kulit sensitif nie boleh efek banyak benda. boleh burukkan texture kulit dan yang paling tak boleh tahan adalah gatal. makin garu makin teruk.grrrrr

kulit aku bermasalah dari aku kecik. so, aku dah terbiasa ke klinik disebabkan kulit. klinik kerajaan, klinik swasta ngan farmasi. seme aku da terjah. kulit aku tak boleh ngan benda kotor sangat. hujan, air kotor ngan debu kotor lebeh-lebeh pon naik gatal. tu bab kulit badan.kalau kulit muka plak, tak boleh sangat ngan mana-mana skin care yang terlalu banyak bahan kimia. aku rasa la, makin mahal satu-satu produk tu, makin banyak campuran bahan kimia dia. so, aku bernasib baik la, tak perlu nak beli barang mahal-mahal. rosak abes kulit muka aku.muahaha.

now, jom kita terjah penjagaan kulit muka dulu. semua barang yang aku guna senang cari dan yang paling penting murah.haha



*penjagaan harian"
first skali, kalau kulit sensitif ni biasanya tak sesuai pakai skin care yang melampau bahan kimia dia. kalau tak naik bintik merah, konpem kuar jerawat nanti.

untuk aku, aku juz pakai pelembap safi lidah buaya (1), pencuci muka dan penyegar safi balqis (2). sepanjang pengalaman aku "try an error" ngan skin care product, safi je produk yang tahan dan efek terbaik pada muka aku. aku pernah try safi balqis punya pelembap yang aku rasa takdela banyak sangat bahan kimia pon still tak tahan. baru sehari guna da naik bintik-bintik merah cam ruam tapi bagi kulit yang up satu level dari aku mungkin bleh try safi balqis jugak.

selain daripada safi, aku pernah try "Chahaya Whitening". produk nie produk turun temurun keluarga mertua Kak Lyna. produk nie tahan ngan muka aku. memang menjadi la tapi aku stop mungkin sebab harga. tak tahan derr. satu set tak sampai sebulan dan aku kene spend more than 100 for a month. student kena la wat gaya student kan. nak pakai skin care mahal-mahal kene tunggu keje la. skunk tak sampai hati nak prabeh duit my parents sekadar untuk cantik-cantik.huhu. kalau korang teringin nak try boleh la terjah BLOG KAK LYNA. kebanyakan yang guna produk family mertua dia nie memang menjadi la :)

*pore care*
aku juz guna Biore Pore pack (3). cleansing strips nie boleh la buang bintik-bintik hitam kat hidung. lagipun, facial ngan toner je tak cukup untuk menampung kotoran pada muka kita.hehe

*jerawat*
okea, now kita masuk isu sensitif untuk perempuan tapi lelaki pon amek pot gak pasal jerawat nie. dulu kulit muka aku okea tapi last year aku ade tersalah guna produk dan muka aku memang teruk tahap gila babeng ar. semua orang jumpa aku tegur muka aku.hahaha. macam aku bukan alya yang dulu je diorang buat. BACA SINI dan SINI :)

lucky for me, my parents bawak pergi klinik. kat klinik aku dapat satu sabun, Acne-Aid (4). klinik tu suruh aku stop semua jenis facial dulu dan pakai sabun nie je. sabun nie memang berkesan. aku rasa sabun ni korang boleh dapat kat farmasi. selain sabun tu, aku dapat satu ubat cecair ,Dalacin T, (5), ubat nie sapu waktu malam dan tak bleh kene cahaya matahari. combination dua ubat nie emmang berkesan. seminggu je da boleh nampak perbezaan dia. jerawat da mula kering dan tak tinggal parut.ha, selain tu aku ade gak makan ubat klinik untuk jerawat. since ubat da habes so aku tak tahu la nama ubat tu.sowie ya!

jerawat aku yang teruk ari tu da okea dalam masa 3 bulan gak la. sekarang da takde jerawat tapi kalau time tertentu konpem naik jerawat gak kan. setakat ni aku juz guna ubat jerawat safi gamat (6). da sebulan gak aku try produk nie dan nampakla kesan dia. dia akan hilangkan jerawat ngan parut jerawat.

bagi sape-sape yang berkulit sensitif, cuba elakkan pakai bahan-bahan yang terlampau banyak bahan kimia. daripada pengalaman aku, antara skin care yang memang tak boleh masuk ngan kulit sensitif cam Tia Amelia, Garnier, Safi Balqis.

okea. setel bab kulit muka. now aku nak setory sket pasal kulit badan. kalau sape-sape yang memang dilahirkan nagn "kulit manja", boleh la try cari ubat-ubat yang bakal aku listkan. haa, istilah kulit manja tu bukanlah aku sendiri yang bagi tapi ada sorang doktor yang bagi pada aku sebab masa kecik boleh diakatakan tiap-tiap bulan aku pergi klinik amek ubat sebab aku main pasir. beselah, konon nak main pondok-pondok. nak masak-masak. nak masak ape lagi kan, mestilah masak pasir. dulu takde play dough cam sekarang.hahaha

bisanya, kulit allergic akan naek ruam atau bintik-bintik merah. makin garu makin teruk. setakat nie da banyak gak la ubat allergic yang aku da try termasuk inject sebab da tak tahan sangat. antara yang terbaik aku pernah guna Betasone Cream (7)  ngan Uniflex-N (takde lam gambar sebab da habes). betasone cream aku dapat masa gie klinik. kalau uniflex-N aku beli kat farmasi. uniflex ni aku da pakai sejak dari sekolah. cream nie je yang tahan ngan allergic aku. yang laen macam hampeh sket. pakai pon macam takde efek sangat.huhu
ni la ghopernye kalu da gatal..:)
haa..tu jelah yang mampu aku share ngan korang semua. semua produk yang aku cite lam nie semua yang memang aku pakai n berkesan lagi-lagi sabun untuk jerawat tu. seyes, selama ni aku tak amek port sangat hal jerawat. sekali kene camtu memang aku rasa la penangan jerawat dan camnne sakitnya muka bila dipenuhi jerawat. sob..sob.. :(

aku share semua ni sebab ak tahu camne seksanya rasa semua sakit tu. tambah lagi akan jadi kurang self confidence. so, sape-sape yang ada masalah cam aku leh la try ubat-ubat ni semua.hehe

okea..selamat mencuba... kalau nak senang sebaiknya jumpa je doktor. amek ubat kat klinik. tu yang terbaik la.hehehe

haa..sebelum tu meh aku tunjukkan transformasi yang terjadi pada aku.hehe

ni masa zaman takde problem n hormon gedik nak cuba macam-macam produk takde lagi..heeee

ni zaman kritikal sampai amek gambar sorang-sorang pon takmo.haha

ni sekarang!!! berbaloi la berpenat lelah sapu ubat tiap-tiap hari.hehehe


LOVENOTE : usaha!!! jangan pernah putus asa :)

http://www.emocutez.com

14 comments:

biharahim said...

confuse la. nie future mchanical engineer ke cosmetic engineer? haha

adrinaqamarina said...

wah memang ternyata berkesan laaa. tapi sini memang tak dapat la nak cari safi balqis nye~

rina guna garnier tu je antara produk yang ada kat sini~

ILA HonEyBuNNy said...

sekarang dah ok kan..dah cun melecun...;-)

ILA HonEyBuNNy said...

sekarang dah ok kan..dah cun melecun...;-)

aLya maNip said...

@ biharahim : future mechanical engineer + future wife,.,,haha
gedik je la syg... :)

aLya maNip said...

@ adrinaqamarina : muka alya tak tahan ngan garnier tapi membe2 yg pakai seme cakap okea..hehe

aLya maNip said...

@ HonEyBuNNy : alhamdulillah..takde la smp melecun..cukup utk tingkatkan self confidence..hihihi

wahida said...

wow!! mmg perubahan yg sgt ketara lah!! siyes!!

aLya maNip said...

@ wahida : haha... usaha tangga kejayaan la sys..hihi

Solihin Zubir said...

wahhh.. dah licin eh muka alya berbanding dlu... hehehe..

aLya maNip said...

@ Solihin Zubir : alhamdulillah..pinjaman yg diatas..hehe

Anonymous said...

boleh ke jmpe klinik biase je..
kulit sensitif mmang ader bintik2 merah ekh??

Anonymous said...

mahal x kalo gi klinik..
slalunyer brape hrga slalu habiskan..??

Unknown said...

anon : klinik bese pon bleh je..depends on kulit ar.de yg jd merah n gatal2..huhu

lau private lak depends on sakit kita la..lau stakat alergic bese below 100.. :)