Monday, January 17, 2011

nak blaja buat robot? jom explore control engineering

http://www.emocutez.com

fuh..hari nie sangat penat. sebenarnya, aku baru je siap mandi. balik dari kelas tadi kene hujan. kebiasaanya, aku nie susah mandi lau setakat kena hujan sebab aku da memang jenis suka mandi hujan. jarang efek kalau kene hujan. sesetengah orang senang demam or flu bila kena hujan kan?

ALHAMDULILLAH, aku tak macam tu.. badan aku nye antibodi lemah gak la since aku pernah masuk ward mase form 4. mase kecik pon bese, lepas lahir pon da duk lam incubator *betol ke eja camtu?hahaha
tapi part badan aku yang teruk nye kulit aku je. senang gile kene infection. kalau sejuk sangat, debu, air kotor, seme tu bleh wat badan aku gatal, naik bintik merah. tapi aku da terbiasa sebab memang dari kecik kulit aku bermasalah.hehehe. takde hal la tapi bila ngan orang yang aku rapat aku nanges-nanges ngadu. *pompoan memang camtu ke? be the weakest person in front of the person she love the most. :)

semalam kan aku tido awal sebab ari ni kelas full. maksud aku dari kul 8 pagi sampai 3 petang. rehat 2 jam jek. yang bagusnya aku da tak ponteng kelas ye.hahaha. masalah emosi yang gila babeng nie semakin boleh dikawal. yela, takkan sebab patah hati, masa depan nak dirosakkan. kan? *eceehh, sekarang dah pandai. lau sem lepas aku la yang duk melalak dalam bilik, poteng kelas sebab mata kene geget semut la, tido siang la. malam tak tido sebab nanges je. nak wat camne. budak-budak.hahaha
haa...korang ingat senang ke muke aku yang cantik jelita  tak bape nak comel nie nak sampai ke kelas. without skipping any class lak tu.ngeee
TAHNIAH untuk diri sendiri. azam 2011 yang dikejar  makin membuahkan hasil nampaknya. yelah, kan janji ALLAH itu pasti. bila usaha tu ada, insyaALLAH akan ada hasilnya.hehe

pergh, nak sambung ape yang aku tulis baru terperasan bapak panjang mukaddimah..haha
takpela, bile lagi nak dengar celoteh aku..hehehe

sebenarnya, aku terasa nak share something ngan korang. esspecially yang masih lagi bergelar pelajar. lau da habes belajar pon sama je, sebab still pernah rasa pengalaman yang sama tapi tak tahu la kalau aku je yang rasa camnie.hehehe

korang pernah rasa tak suka, tak senang, tak paham, tak leh masuk, tak ada chemistry ngan subjek yang korang belajar? *soklan tak leh blah.hahahah

erm, aku tahu kita kene suke ngan apa yang kita belajar. baru la cepat faham n lekat lam kepala hotak nie. kan?
tapi kan... *banyak la plak TAPI aku.
btw, korang jangan tak tahu yang aku nie memang sorang yang sangat beralasan.
-'die' pernah cakap aku annoying sebab setiap kali aku mintak perhatian,dia bagi. bile aku dapat perhatian aku tak ikot lak nasihat dia.hahaha 
- abah lak cakap aku silap amek course. sepatunya aku amek law. suke sangat putar belit. lau orang cakap pape ade jek alasannya. papepon, dats me. kuikui

okea, sambung balik cerita asal. entri sebenarnya takdela berkaita ngan tajuk. saje bikin tajuk tak leh blah.hahaha. macam la aku tahu nak wat robot. aku senanye nak cite pasal satu subjek yang aku blaja nie. tadi aku masuk kelas CONTROL ENGINEERING. subjek nie bukan subjek untuk queen control atau subjek nak control pasangan yek. bukan gak subjek ubat guna-guna ngan nasi kangkang.muahahaha. yang tu kene gie mandi bawah jambatan dulu. eh jap, bukan ke mandi bawah jambatan tu nak dapat jodoh ke???hahaha.
okea..okea..sudah kelaut perbincangan kita nampaknya. kene kembali ke pangkal jalan cerita kita.hehe..ngeeee

mule-mule nak setory sal lecturer dulu. bukan ngumpat lecturer ngajar ala kadar or tak faham ye. nie nak cite background lecturer. my lecturer Dr Tang Howe Hing use to be a UTM student. degree, master and phD, seme kat UTM. tapi die punye course, in Mechanical Engineering for Degree and Master but he continued his phD in Electrical & Biomedical Engineering. drastik kan perubahan tu.?
yelah, mechanical ngan electrical tak ade persamaan langsong taw. as mechanical student mestila blaja force, stress, strain, failure & sewaku dengannya tapi in electrical blaja voltan, power, current & seme benda yang aku tak mampu nak magine.hahaha
seyes, aku tak minat electrical *sebenarnya tak pandai.hahahaha

Dr Tang cakap perubahan course dia sebab dia rasa yang control engineering nie sebenarnya basic dia pada electrical. mula-mula aku dengar pon macam dah lemah longlai lutut aku. *ayat nak hiperbola jek.muahaha
3 credit hours seyh... lau failed merudum pointer aku.huhuhu

subjek nie ade 4 chapters. first two chapters is about mechanical punye base tapi 2 chapters yang akhir tu totally lectrical yang sekarang aku da prepare jiwa raga aku untuk study chapter tu.muahaha
nie la chapter yang akan blaja lam control engineering.
1- Mathematical Modelling
2- Response Analysis
3- The Domain Analysis ( Stability)
4- Frequency Domain Analysis (Stability)

actually, this subject is relate to robotic department which is u need to know or expert in this subject to make a robot. i mean yang boleh jalan punye la. lau yang static tu juz modelling by mechanical jek. juz kene tahu design and stability. kalau robot gerak-gerak mestila ada calculation on electrical punya part. ada faham?
saje nak letak pic nie. amek mood wat robot.hahaha

subjek yang aku blaja ni under fakulti mekanikal tapi its totally electrical punya subjek. masok kelas je aku salin nota. faham pon physical je. korang faham tak ape aku nak cite nie?huhu
maksud aku aku juz faham how to tackle the question phsically. mathematically, hampeh aku tak faham.
korang tak faham aku cite pon takpela tapi mesti korang pernah feel the same way kan?
rase cam blaja subjek yang tak berkaitan ngan course. *suke-suke hati aku je wat assumption.hahaha

AENA pon ade amek subjek mekanikal sem nie. dia kene amek SCIENCE ENGINEERING. tak silap aku seme fakulti engineering kene amek subjek tu kecuali mekanikal la. da makanan kami. takkan bagi kami kan?hehe. dia cakap yang science engineering takde final paper. juz ade projek je. UTM punye style, lau takde paper final, maksudnya paper tu, killer paper. susah nak score. dats why, lecturer tak wat final, takot lagi lingkop.huhu

tujuan aku wat entri nie senanye nak tanye korang. korang pernah rase tak ape yang aku rase. tahu tak camne nak adapt this situation? ngeh..ngeh..

share la sket ngan aku. kebingungan jap.huhuhu

okea..okea. sementara korang share experience korang, aku nak gie tido jap. malam nie kene study sebab esok da ade kuiz. minggu kuiz da bermula.hehehe
hope aku bleh jawab ngan baek esok.
wish me luck..





http://www.emocutez.com

2 comments:

Solihin Zubir said...

bley la wat movie transfomer nersi malaysia pasni.. ehehe..

aLya maNip said...

uish..ssh gak 2..x explore pon lagi subjek nie :)