Saturday, January 22, 2011

ketenangan yang dicari

http://www.emocutez.com

hujung minggu datang lagi. apa mahu dibuat ye? macam tak banyak yang nak difikirkan sebab hati da pon selamat sampai kat umah.hehe. macam mana la agaknya nak mengahadapi seminggu di UTM tanpa hati.ngeeee

soalan pertama yang aku nak tanya, apa fungsi lagu pada korang? apa yang korang buat bila dengar lagu? maksud aku dalam playlist korang yang sememangnya korang da hafal. nyanyi sekali ke? dengar dan hayati? nyanyi sambil hayati? or dengar then joget-joget.hehe
setiap orang ade style masing-masing. dengar lagu for entertainment only. ada yang dengar untuk temankan study. ade yang dengar n hayati setiap bait-bait kata lagu tu. ade gak yang dengar n nyanyi-nyanyi. lagu nie banyak tujuan. bukan je untuk hiburan semata-mata. bagi aku, when we interpret it in a positive way, we can find it interesting. more interesting.

hari nie aku nak berkongsi something. kalau korang nak tahu aku jarang bagi orang tengok Playlist aku kat lappy or mp4. kenape? sebab segan.haha. aku ni da la entah pape n yang penting banyak sangat benda yang nak kene diperbaiki. bile orang tengok playlist aku, soalan yang sama je keluar. "ko dengar nasyid alia?"
apa aku nak jawab?. iyekan je la tapi mesti orang akan cakap. 
"cam tak caye je" ngeh..ngeh..
tapi, dun worry. aku tak amek hai pon.haha. aku pon tahu yang aku ni camne. pemakaian pon tak sempurna lagi. iman pon tipis lagi. :)

dalam playlist aku tak seme lagu nasyid. just part of it. aku pon dengar je lagu-lagu laen. aku dengar je Miley Cyrus, Jonas Brothers, Demi Lovato, Siti Nurhaliza, Hujan n seme-seme la. aku nie dengar lagu yang sdap kat telinga n kata-kata dia best. kalau bising n lirik pon aku tak faham memang tak masuk list aku la.

kenapa nasyid?
maybe gak environment aku membesar ngan lagu-lagu nasyid yang buatkan aku stick ngan nasyid sampai sekarang. 5 tahun kat sekolah agama. tiap-tiap weekend pasang lagu nasyid, da memang hafal da lirik lagu. bila kat umah dengar je lagu laen. sekarang, da kat universiti aku bantai dengar je lagu yang rasa nak dengar. lagu nasyid aku pon aku jarang update. just dengar lagu yang memang da lam simpanan aku je. bila ade lagu baru, aku dengar 2, 3 kali je sebab kebanyakan lagu sekarang tak masuk kepala aku. lirik ngan melodi dia tak ngam kot.hehe *suke hati aku je nak komplen lagu orang.

now, aku nak share ngan korang 5 lagu yang aku suke dengar tapi nie bukan lagu nasyid top list aku sebab top list aku kebanyakannya lagu cinta. hehe
last sekali nanti aku List 10 lagu yang aku betol-betol suka. yang aku nak share nie lebih kepada untuk ketenangan jiwa. seyes, lau korang feel lagu nie memang tenang. aku cakap nie berdasarkan pengalaman taw. bukan berdasarkan servey kat luar. :)

Jom hayati lirik lagu nie.

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

INSHA ALLAH by MAHER ZAIN

Kebahagiaan itu suatu kesyukuran
Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan
Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan
Bila hati mengingati Tuhan
Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki 

HAKIKAT BAHAGIA by UNIC

Izinkan aku melafazkan kata, Bicara hati yang mudah diterjemah
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung (Kerna awan itu rapuh)
Bahagia buat mereka yang bertemu cinta yang teragung
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi
Dendam tak marak menyala dan membakar oleh putih salju yang berguguran 
Kerna dosa itu lebih hitam dan kelam
Ku anyam rindu menjadi hamparan kerna ku pasti adanya pertemuan
Di sana nanti bukti cinta suci dilafazkan Tak bertemu pengucapan
Percaya kata janjiMu, Kerna ku yakin apa di genggamMu, 
Keharuman setanggi syurga, Bukan kilauan sebilah belati

SETANGGI SYURGA by IN TEAM

Tuhan, ku harapkan kepada-Mu, keampunan, 
Keredhaan, kasih sayang, Kehidupan terpelihara
Hati yang dahaga, Mengharapkan sinar cinta,
Nur kasih-Mu yang sejati, Bahagia kekal abadi
Tapi Engkau pun tahu onak dan duri pada dunia-Mu,
Engkau ciptakan pagar rintangan, Harga cinta-Mu jiwa ku korban
Tuntun langkahku ini, Tunjukkan jalan yang Kau redhai
Jangan biarkan hamba terkorban dengan dunia
Selamatkan dengan rahmat-Mu, Nama-Mu biar dalam hatiku
Menanti hari di pertemuan yang abadi

YANG ABADI by MESTICA

Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa, Terima taubat hamba berdosa...
Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.
Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...
Ku akui kelemahan diri, Ku insafi kekurangan ini, Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah.....Taubatku ini....

TAUBAT SEORANG HAMBA by IRSYADEE ft HAFIZHAMIDUN





nie plak Top List nasyid yang best bagi aku

- Mencari Yang Maha Satu by UNIC
- Insan Bernama Kekasih by UNIC
- Always Be There by maher Zain
- Mahar Cinta by Devotees
- Pesona Zulaikha by In Team
- Ku serah Cinta by In Team
- Doa Seorang Kekasih by In Team
- Wanita by Dehearty
- Cebisan Kenangan by Amar
- Destinasi Cinta by Mestica
okea. tu je la nak share. kalau rase nak dengar boleh la cari.hehe. aku just rasa nak share je. tu la antara sumber ketenangan aku. bila terasa goyah mula la cari lagu nasyid untuk tenagkan balik jiwa. tu la manusia. mudah lupa. bila happy tak ingan nak bersyukur. bila ditimpa bencana baru nak cari Yang Maha Pencipta. :(

lepas nie boleh la korang share ngan aku plak camne cara korang nak tenangkan jiwa dan cari kekuatan bila sedeh :)


http://www.emocutez.com

8 comments:

Anonymous said...

macy asek dgr lagu Wanita je. huhu

Anonymous said...

Salam singgah ukhwah dari Kak G.

Selamat Tahun Baru 2011 & Tahun Hijrah 1432.

Sambil itu Kak G cuba menepati Misi di Maya:
- Ikhlas bersilaturrahim sesama insan bloggers.
So jenjalan2 ni singgah je le.
Lagu memecah kesunyian kot. :)
Selamat ceria bahagia bersama famili.

chenta hearty said...

tido untuk cari ketenangan..
n harap2 ap yg pernah jd 2 cuma mimpi...

Solihin Zubir said...

sy layan semua jenis lagu..
tak kira la rock, jiwang, nasyid, arab, omputeh, suma layan..
janji sedap pada telinga sy.. ehehe..
kalau tgh feeling2 tu, layan la lagu.. heheh.. ;-p

aLya maNip said...

maCy : best kan lagu tu? tersa diri dihargai :)

aLya maNip said...

@ DDrfauziah : kak G, selamat tahun baru gak.

insyaALLAH..semoga ukuwah yg dibina di alam maya ni kekal :)

aLya maNip said...

@ chenta hearty : macam bez gak cara nie. lepas ni boleh la alya cube :)

aLya maNip said...

@ Solihin Zubir : ha..musim sekarang mesti lagi suke dengar lagu kan. layan feeling..hehe