Wednesday, January 25, 2012

seikhlasnya dari hati aku kecewa dengan diri sendiri

http://www.emocutez.com
Hai semua

 "ALLAH tak akan menguji hambaNya melebihi kemampuan hambaNya itu"

"setiap yang terjadi ada hikmahNya, ALLAH tak jadikan sesuatu dengan sia-sia"

itu yang aku pegang sebagai azimat penguat semangat setiap kali aku kecundang. tak kesah la sama ada aku kecundang lam pelajaran, kehidupan, perhubungan mahupun persahabatan. aku kuatkan semangat dan kembali bangkit meneruskan kehidupan.

ALHAMDULILLAH, walau sebanyak manapun kejatuhan yang aku alami, aku berjaya bangkit. semuanya untuk mereka dan kerana mereka. mereka, keluarga dan kawan-kawan yang sentiasa ada disekeliling aku.
aku rasa almost 6 tahun aku tak menangis sebab STUDY. bagi aku, bila da dapat result, aku tak perlu nangis sebab apa yang aku dapat tu adalah apa yang aku usahakan. kalau teruk, tulah nilai usaha aku. TAPI... hari ni aku kecundang. aku tak kuat untuk tanggung semua ni sorang diri. aku da tak tahu berapa kali aku menangis bila pikir semua ni.

bila aku failed paper yang sama untuk kali keempat. aku plak bakal extend 1 sem. pointer aku still tak okea. aku pun tak tahu apa yang tak kene ngan aku study. aku cuba coolkan diri aku ngan kata-kata yang kawan aku titipkan "mungkin bukan rezeki aku lagi" tapi hati aku tak mampu nak digest semua tu.

"terima kasih untuk Yunie, Miza dan Ayu untuk semua kata peransang yang korang berikan kat aku"

terlalu banyak benda yang bermain dalam fikiran aku. memikirkan semua kawan sealiranku yang bakal menamatkan pengajian pada julai ini sedangkan aku masih stuck disini. semuanya sebab kelalaian aku sendiri. main-main dan tak pernah nak ambil pusing ngan study aku. salah sendiri. ofkos.
memikirkan yang aku je masih study. aku rasa terbeban bila aku rasa aku tak mampu nak bahagiakan parents sendiri. syukur aku punya abang yang dah graduate dan selalu ada untuk "back-up" aku bila abah mula bertanya pasal study aku. masa ni aku merasakan amatlah bertuah jika aku punya adik beradik yang ramai untuk bahagiakan hati mama ngan abah.

sangat sakit bila aku tak mampu nak lukiskan satu senyuman pada wajah mama ngan abah dengan kejayaan aku. apa yang aku mampu? alirkn air mata mama ngan kerenah aku. merisaukan hati mama ngan tindakan bodoh aku. risaukan hati abah ngan pointer aku yang tak pernah nak okea.

orang tak akan mampu faham apa yang aku rasa. bilamana aku rasa diri aku cukup tak berguna pada parents aku sendiri. kalau setakat jadi kawan yang tak berguna, aku still mampu digest. lagipun, kawan datang dan pergi, tu hakikat. cantik, hodoh, baik dan buruk..itu manusia..tapi, mama ngan abah hanya ada satu. tiada 2 mahupun 3.

tahun ini da 23 tahun aku hidup. kerana mereka yang bernama mama ngan abah. aku tahu, sampai mati aku tak akan mampu balas jasa mama ngan abah tapi aku juga ada keinginan untuk bahagiakan ibu bapa sendiri.

aku nak jadi macam abang. aku nak tengok mama ngan abah senyum cam hari abang konvo. aku nak tengok mama ngan abah senyum bila atuk selalu bercerita abang hulurkan duit gajinya untuk atuk setiap kali abang melawat atuk. aku nak jadi anak yang dengar kata cam abang.

hakikatnya, aku selalu buat masalah dan abang selalu ada untuk hilangkan kesedihan abah ngan mama. terima kasih abang. aku sangat-sangat bertuah sebab ada abang cam abang.

satu ketika dulu abah pernah cakap "anak abah ade 2 orang je. baik buruk pun abah kene trime je la" tapi tu bukan "lesen besar" untuk aku buat sesuka hati aku je. makin menginjak usia makin terasa tanggungjawab aku sebagai anak yang aku tak pernah sedar.

terlalu banyak cacat cela pada aku. ketidaksempurnaan manusia tu terlalu banyak pada diri aku. tak banyak yang aku nak capai dalam hidup aku. cukup setakat keredhaan Allah dan mama ngan abah. semoga suatu hari aku mampu balas jasa mama ngan abah. buat mama ngan abah senyum. balas jasa abang yang selalu menjadi pem"back-up" aku.

satu kata penguat semangat baru yang aku ambil dari ceramah Ustaz Don
"Nabi Muahammad S.A.W tak pernah ajar umatnya terlambat, kalau esok kiamat dan kita ada benih dalam tangan, Nabi  S.A.W suruh kita tanam benih tu."

LOVENOTE : entry ni sekadar luahan aku. aku stress sangat-sangat hari ni. terlalu banyak benda yang burden aku lately ni. semoga ada jalan penyelesaian untuk segala macam benda ni :(

DOUBLELOVENOTE : terima kasih untuk CIPOT sebab sudi luangkan masa dengar alya bebel-bebel panjang. thanx gak untuk story yang cipot cite. means a lot 2 me :)

http://www.emocutez.com

21 comments:

Dye Kronniesar said...

sabar lia. insyaAllah suatu hari nanti lia dapat jadi mcm ape yg lia nak, berbakti untuk family. semua nya bermula dari niat. kalau niat tu ada, Allah tahu, dan niat tu baik, tak ada sebab Dia tak tunaikan. insyaAllah. Dia tahu masa terbaik untuk kita. mungkin bukan sekarang, mungkin esok, mungkin lusa. tak siapa tahu. sabar k. :)

Unknown said...

@ Dye Kronniesar : thanx dear..insyaAllah..semoga dipnjgkan umur utk brbkti kat mama ngan abah :)

Anonymous said...

my dear alya,
its ok to feel sad,
its ok to feel bad,
sometimes things didnt worked as planned,
but never give up!
take it as a lesson,
not a burden!
believe in ur self,
n remember, ur mom n dad, n big bro,
they are ur biggest supporters,
ur friends,
they will never ever let u down..

regards,
mi..

AnakPakZohar said...

Allah tidak menguji hambaNya melebihi batas kemampuan kita...

keperitan hari ni, brings u rainbow 4 2morrow.. Insya Allah.. =)

saffz said...

Alya...
Bile bc nie akak terigt kakak akak
Kitorang kecik2x rapat tp die byk bekorban utk
akak yg selfish giler nie...smpi ke ari nie...bile
akak nk wat sesuatu die msti ckp ko buat je ape
yg ko pikir terbaek..ak back-up ko...die kalo ckp mmg die x memain..duit, moral support...kekdg jelous gak dgn ketabahan n kuatnye die...tp itulah keistimewaan insan bernme abang @kakak...dl mse bljr pn akak pikir mcm alia gak...rase mnyusahkab sume org..tp insyallah u get there

saffz said...

Alya...
Bile bc nie akak terigt kakak akak
Kitorang kecik2x rapat tp die byk bekorban utk
akak yg selfish giler nie...smpi ke ari nie...bile
akak nk wat sesuatu die msti ckp ko buat je ape
yg ko pikir terbaek..ak back-up ko...die kalo ckp mmg die x memain..duit, moral support...kekdg jelous gak dgn ketabahan n kuatnye die...tp itulah keistimewaan insan bernme abang @kakak...dl mse bljr pn akak pikir mcm alia gak...rase mnyusahkab sume org..tp insyallah u get there

yunie said...

love u alia :D
u are strong enough to handle all this..
btulkan balik mne yg clap.. sempat lagi.. kuatkan smngat ko utk teruskan.. ko boleh!

Juliet_iRa~" said...

sabar k alya..paper apa tu?mmg susah ek?xpe..nt lepas ni kena wat study group utk naikkan pointer tu..biasala engineering mmg susah..sbr sikit..jgn rasa diri tu useless...mgkin ni dugaan Allah buat alya..sbr k...ada hikmahnyaa di atas semua ni...

teha said...

its okey alya... teruskan usaha.. insyaAllah akan mmbuahkan hasil satu hari nnti :)

Fee dAs said...

most people selalu ckp "takde sape-sape yang sempurna dalam dunia ni". but i always hv a feeling to b like other people bcause i think they're very perfect. but the truth is, orang tu tak perfect pn. it is me yg taktaw bersyukur dgn diri sendiri. each person has their own uniqueness. cume kite yg x nmpk keistimewaan dri kite. kak alya pn same gk mcm tu. just trust in urself. all the best k

Juliet_iRa~" said...

alya..caiyo2!!!

jgn sedih2 tauu..:)

ada hikmahnyaaa tu..

pss : jom g mkn kat sn..hee

Unknown said...

@ mi.. : thanx my dear..

Unknown said...

@ yad'z : insyaAllah..sama2 doakan yg terbaik utk hari esok :)

Unknown said...

@ k.saffz : thanx k.saff. tak sabar nk tggu satu hari nnt. bila diri dapat berbakti kat family sdiri

Unknown said...

@ yunie : luv u 2 syg.. insyaAllah..aku cuba. sem depan aku still de ko kan..hehe

Unknown said...

@ Juliet_iRa~" : tu la..arini da cool lepas tulis seme bnd kat sini. nway, thanx dear

Unknown said...

@ teha : insyaAllah :)

Unknown said...

@ Fee dAs : thanx junior.. nanti k.alya extend duk skelas ngan fidaus plak.hehe:)

ILA HonEyBuNNy said...

syg...kaline study betoi2 eh..insyaAllah u can do it..jangan mudah putus asa tau..

egt...Allah sntiasa dgr doa dan luahan kita...cuma cpt atau lambat ja...

terus bangun dan melangkah syg....

jangan pk hal lepas2..mulakan dgn azam baru k syg...

Unknown said...

@ ILA HonEyBuNNy : thanx syg.. insyaAllah.. really appreciate that..

muaahh :)

Unknown said...

setiap ujian yg Allah bg kat kite adalah sbb kite mmpu hadapinya....:) sabar yea

Recently Posted | Quote of The Day #1 | Short Time