Thursday, October 06, 2011

AKU BAKAL EXTEND SATU SEMESTER!!!

http://www.emocutez.com

Hai semua

3.28am 
bertemankan lagu-lagu hindustan. seronok gak layan lagu hindustan pagi-pagi cengginie.hehe

ALHAMDULILLAH, malam yang tenang ni aku masih diberi kesempatan untuk menaip sesuatu. sesuatu yang akan kembali aku baca di masa akan datang dan masa tu aku da berjaya capai apa yang aku inginkan. INSYAALLAH.

dah lama rasanya aku tak rasa "lepak" macam malam ni. kebanyakan malam aku ditemani dengan pelbagai ceritera kehidupan. kadang tengok movie, kadang mengisi jiwa gedik duniawi, kadang melunaskan tanggungjawab sebagai seorang pelajar dan kadang menunaikan tanggungjawab sebagai seorang hamba dan tanggungjawab itu adalah WAJIB. itu pasti!

sebagai makhluk yang bernyawa kita tak lepas dari masalah. pengakhiran semua masalah adalah bila kita mati. itulah kehidupan pada aku dan mungkin korang ada tafsiran tersendiri mengenai kehidupan. TAPI, setiap masalah ada penyelesaiannya dan setiap apa yang terjadi ada hikmahnya.

first, 
let's SMILE!
its only takes 17 muscles to smile instead of 43 to frown. 

erm,,much better right?

lets begin...

today was a very tiring day. i'm EXHAUSTED!
but still, i feel like wanna share something and to be exact, i wanna share what i feel right now.

AKU BAKAL EXTEND SATU SEMESTER!!!
*oh yes, finally, i can say it out loud n most of all i can accept what had been written for me :)

mulanya, aku tak berapa "mampu" nak accept yang aku bakal extend. aku rasa ni lah kegagalan aku yang paling obvious. sebelum ni, "rezeki" selalu berpihak pada aku. dengan result SPM yang hanya 4A aku dapat masuk matrik dan pointer yang tak power aku dapat ambik mechanical engineering kat UTM. rezeki aku. ALHAMDULILLAH.

dalam kehidupan aku, aku berpegang pada satu prinsip "semua yang terjadi ada hikmahnya". setiap kali aku sebut ayat tu pada diri sendiri lagi mudah bagi aku untuk digest semua kenyataan. kadangkala, cuma masa yang menentukan. once i accept what happened, i can move on. don't be so surprise when u see i cry all day long and the next day i can laugh as loud as i can be. that's REALLY me. 


bila aku fikir yang aku kene extend, semestinnya sedeh. memikirkan yang kawan-kawan bakal memegang ijazah masing-masing dalam masa kurang dari setahun dan aku still stuck kat sini. benda ni makin aku fikir bila tengok majlis konvokesyen UTM last week. TAPI bila aku fikir balik, semua silap sendiri. 
  • sape suruh malas belajar? 
  • sape suruh ponteng kelas? 
  • sape suruh tak hantar assignment? 
  • sape suruh tak pergi kuiz?
pastinya aku ada jawapan.


so???

sekarang masa untuk tanggung akibat perbuatan sendiri.
*oh, tiba-tiba rasa cam kes tragik plak.haha

jadi pelajar tahun akhir yang tak berapa nak akhir tak semudah yang aku sangka. dari satu sudut aku sangat beruntung sebab semester ni aku hanya ambik 12 jam kredit. aku ada peluang untuk score dan baiki pointer aku tapi dari sudut masa aku rugi. satu semester ambik masa 6 bulan dan mungkin dalam masa 6 bulan tu aku da boleh kerja, kumpul duit atau kahwin.ngeee

semester ni aku akan buat PSM (Projek Sarjana Muda) which require lots of effort and commitment. mungkin ni peluang aku untuk bagi tumpuan dan sedar diri. aku da takde masa untuk main-main. semua ni berkait dengan masa depan aku. an engineer. INSYAALLAH. 

tadi pun aku kene bebel ngan Syuk. my classmate a.k.a abah kami. bila kawan-kawan aku nasihat aku, perkara pertama yang diorang akan sebut, "ko da la ponteng kelas". tu la habit yang aku tengah kikis. seyesly, ponteng kelas tu da jadi  habit aku dari form 4 dan sejak tu jugak la my performnce in study become worse. mungkin kali ni baru aku betul-betul mampu realize how my bad habit affect my future.


aku harap masih belum terlambat. aku ada lagi 3 semester untuk aku buktikan pada diri sendiri yang aku mampu overcome my bad habit n most of all i wanna make my parents proud to have me as their only daughter because my parents is the only reason i'm here. i juz wanna make them happy n smile. takde apa yang lagi berharga dari tengok my parents smile bila tengok kejayaan abang dan aku. i juz wanna see it AGAIN and AGAIN. hari-hari pun takpe. it warms my heart.

doakan aku ye :-)

LOVENOTE : disebabkan semester ni aku hanya ambik 12 jam kredit, aku takde kelas hari khamis dan bakal takde kelas hari jumaat bermula minggu ketujuh. lots of time n i hope this time i can manage my time properly.

http://www.emocutez.com

4 comments:

Dye Kronniesar said...

good luck lia. hope everything will be fine for you there. take care ya. :)

ILA HonEyBuNNy said...

xpa dear....Allah tahu yang terbaik untuk kita..

sama la..ila ambl 12 jam kdt sem neh....bila sem last neh byk free..byk sukaria lak...hehe...

moga bahagia selalu dear...;)

Unknown said...

@ Dye Kronniesar : thanx dear..InsyaALLAH..
same goes 2 u..hope e'thing will be fine at ur new place :)

Unknown said...

@ ILA HonEyBuNNy : taw xpe..takut gak tiba2 makin banyak enjoy plak sem ni.haha