Monday, November 28, 2011

Hukum makan kenduri tanpa jemputan

http://www.emocutez.com
Hai semua

sekadar perkongsian ilmu. tengah-tengah layan You tube cari video yang sesuai untuk siapkan assignment, sempat la jugak aku dengar ceramah Ustaz Azhar. sape tak kenal Ustaz Azhar??? macam takde je kan. ceramah dia yang sempoi memang dekat je dengan pendengar. faham dan jelas dengan penerangan dia. anak-anak muda sekarang pun suka dengar ceramah dia. bukan senang nak tarik anak muda dengar ceramah agama tapi dia mampu. suka :-)

Okea, berbalik pada topik video yang aku nak share ni. HUKUM MAKAN KENDURI TANPA JEMPUTAN. almaklumlah, sekarang ni kan musim cuti sekolah. setiap minggu ada je jemputan kenduri. sebelah rumah, sebelah kampung, sebelah negeri, pak saudara, nenek tiri  n macam-macam jemputan lah. 

so, jom kita dengar apa kata Ustaz Azhar bila kita ke kenduri n makan dengan kenyang sedangkan kita tak dijemput pun ke kenduri tersebut :-)




berdasarkan video : Hukum makan makanan di kenduri yang kita tidak dijemput dipanggil pencuri. ini berdasarkan kitab Feqah dalam bab Walimah. tidak haram hadir tetapi haram makan.

penyelesaiannya : WAJIB bertaubat dan pulangkan balik makanan yang telah dimakan tersebut. jika telah ditelan, wajib dibayar dengan harganya. jika tidak, taubatnya tidak diterima.


kalau kita tengok, tak ramai yang sedar hakikat makan makanan kenduri ni kan. sejujurnya, aku pun tak tahu. lepas tengok video ni baru tahu hukum sebenar kalau kita makan makanan kenduri yang takde jemputan. aku ingatkan boleh je pergi makan. nama pun kenduri kan. 

dalam minda da setting yang kenduri ni memang nak bagi oang makan.hihi. so, sekarang kene la berjaga-jaga ye. jangan nak pergi makan kat kenduri sembarangan.hehe. nampak je kenduri terus parking n masuk makan kenyang-kenyang. lagipun musim sekarang banyak kenduri ni. make sure korang dijemput baru pergi makan ye.hehe

LOVENOTE : bila la agaknya kenduri kahwin sendiri ye. boleh dirikan khemah cantik macam dalam gambar tu*gatal tak pernah habis.haha :-)

http://www.emocutez.com

10 comments:

ciek niena said...

oh, info berguna ni.. mujur la da tahu hukum hakam ni, nanti kena sentiasa beringat la nak g kenduri.. huhu

Juliet_iRa~" said...

haha br tau gak hukum sebenarnya..

tp mmg xpernah lagi gi mkn kenduri kahwin yang tak kenal dan tak dijemput...

isk2..wat malu je kalo gi..sblm msk tu pastikan btl x tu pengantinnya..:D

ILA HonEyBuNNy said...

gatai berangan xpa dear..ehheh

impian kan tu....

ohh kiranya pncuri la eh...hurm..smlm knduri xbf ila...ingat nak la pergi dia tawin...tapi dia xsmpai hati jmpt ila..so xpergi la...sob3...

Unknown said...

@ ciEk NiENa : slame ni org tak terfikir pun kan...betul tu..kene beringat :-)

Unknown said...

@ Juliet_iRa~" : yg biasa g budak laki kan..lepak ramai2 then taw ade knduri. start moto terus g..hihi

Unknown said...

@ ILA HonEyBuNNy : insyaALLAH. hope impian jd knyataan la :-)

seb bek ila x pergi..lau x mesti kene mntak maaf balik..hehe

Kik0 ♥ QiLaH said...

nak kawen jugaaaaaaaaaak.. T__T

Juliet_iRa~" said...

btol2..heee..

kalo kita y pppuan ni msti la malu kan..da la xkena jemput..hihihi..

;p

wahida said...

ish...tak pernah lak aku gi kenduri yg tak dijemput...
buek malu jo...hehe...

Juliet_iRa~" said...

lalalalala alya..

bila nak update ni..;p